سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جامعه‏ کوهنوردان ایرانی

صفحه خانگی پارسی یار درباره

مشعل المپیک بر فراز اورست

بالاخره در تاریخ پنج‏شنبه 19 اردیبهشت 1387 (8 مه 2008) بانوی 23 ساله‏ی تبتی به نام سرینگ وانگمو Tsering Wangmo موفّق شد تا مشعل المپیک را به همراه 2 چینی و 2 تبتی دیگر و از راه تبت، به قلّه‏ی اورست (8848 متر) منتقل نمایند. شاید اگر این مشعل از ایران می‏گذشت، افتخار حضور بر قلّه‏ی دماوند نیز نصیب آن می‏گشت.

 

مشعل المپیک بر فراز اورست

برای اطّلاعات بیش‌تر می‌توانید به پیوندزیر رجوع کنید.

http://edition.cnn.com/2008/WORLD/asiapcf/05/07/oly.everest/index.html#cnnSTCText


بانویی با 11 هشت‏هزارمتری در کارنامه‏اش.

سرکار خانم گِرلینده کالتنبرونر (Gerlinde Kaltenbrunner) کوهنورد اتریشی، توانست در تاریخ پنج‏شنبه 12 اردیبهشت 1387 برابر با 1 مه 2008، یازدهمین قلّه‏ی 8000 متری خود را فتح نماید. وی در این تاریخ با صعود قلّه‏ی ذائولاگیری (8167 متر) در نپال توانست به عنوان اوّلین بانویی که 11 قلّه از 14 قلّه‏ی هشت‏هزارمتری جهان را فتح نموده است، در رأس بانوان کوهنورد جهان بایستد. امید است تلاش ایشان سرمشق بانوان کوهنورد ایرانی باشد.

 

سرکارخانم گرلینده کالتنبرونر

  

سرکارخانم گرلینده کالتنبرونر

 مآخذ:

http://www.climbing.com/news/hotflashes/austrian_woman_climbs_11th_8000er

http://www.gerlinde-kaltenbrunner.at


خسته نباشید...

امروز (پنج‏شنیه پنجم اردیبهشت) آخرین روز دوره‏ی مقدّماتی پزشکی کوهستان برای مربّیان پیش‏کسوت و درجه 2 بود که به همّت کارگروه پزشکی کوهستان و به مدیریّت کارگروه کوهنوردی فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی در محلّ گروه کوهنوردی خانه‏ی کوهنوردان تهران، برگزار شد. دست‏مربزاد، حسته نباشید. قرار است دوره‏ی متوسطه و پیش‏رفته‏ی این کلاسها نیز به‏ترتیب در ماه مهر و اسفند سال جاری برگزار شود. برای بانوان و مربّیان درجه 3 نیز دوره‏های مشابه‏ای درنظر گرفته شده که برگزار خواهد شد. بعداز مدّتها به عنوان کارآموز در دوره‏ای شرکت کردم. حال خوبی داشت. قسمت بود تا بسیاری از مربّیان پیش‏کسوت و همدوره‏ای‏های خوبم را ملاقات کنم. دو روز خوبی بود در کنار این عزیزان. کلّی هم مطلب یاد گرفتیم.
چندی است که کارگروه پزشکی کوهستان فدراسیون، دست به کار بنیادینی زده که آینده‏ی خوبی را برای آن می‏توان متصوّر شد. مدّتی است که انجام کار علمی ـ پژوهشی ناب، درخور و در سطوح بین‏المللی، در این مملکت، کیمیا شده و همه به دنبال نان‏اند که دانش آب است! امّا این کار را می‏توان از آن دست کارهای علمی دانست که جای خود را به مرور باز خواهد کرد. کارهایی از این دست الگویی برای رویدادهای نیک آینده هستند.
بعداز سالها که از تأسیس سازمان نظام پزشکی می‏گذرد، بالاخره جامعه‏ی پزشکی ایران نیز به همّت این عزیزان، صاحب چند پزشک متخصّص بیماریهای کوهنوردی و ارتفاع شد و این را می‏باید به فال نیک گرفت. امید است تعداد این عزیزان هر روز بیشتر از دیروز شود.
این دوره مرهون زحمات عدّه‏ای بود که لازم است از آنها نامی آورده شود. امید دارم تا بتوانم زیست‏نگاشت (
Biography
) هر یک را تهیّه و در دسترس علاقه‏مندان قرار دهم. این افراد به ترتیب نام خانوادگی عبارت بودند از:
آقای دکتر علیرضا بهپور ــــــــــــ عضو کارگروه پزشکی کوهستان
آقای رضا زارعی تودشکی ــــــــــــ دبیر کارگروه کوهنوردی و نخبه‏ی ورزشی
آقای دکتر جلال‏الدّین شاهبازی ــــــــــــ رئیس کارگروه پزشکی کوهستان
آقای دکتر حمید مساعدیان ــــــــــــ دبیر کارگروه پزشکی کوهستان و عضو کمیسیون پزشکی
UIAA
آقای محمود میرنوری لنگرودی ــــــــــــ عضو گروه کوهنوردی خانه‏ی کوهنوردان تهران
و چند تن از دیگر اعضای گروه خانه و اعضای کارگروه کوهنوردی فدراسیون.

دست همه‏ی همنوردان درد نکند. درست است که ایراداتی هم بر نحوه‏ی برگزاری این دوره وارد بود، ولی به‏هر روی بسیار مفید و مقبول برگزار شد. ان‏شاءالله ادامه پیدا کند.